YOU CAN'T CONTROL THE WAVES, BUT YOU CAN LEARN TO SURF

Jon Kabat Zinn

 

In ons leven hebben we te maken met ups en down, uitdagingen, stress, emoties en veranderingen. Soms veel en soms weinig. 

Jon Kabat Zinn bedoeld met bovenstaande zin dat je de uitdagingen, stress, emoties, up en downs kunt zien als golven: ze komen en gaan en soms zijn ze hoog en intens en soms kabbelen ze voort.  Je kunt ze niet voorkomen, maar je kunt er - door middel van mindfulness - wel mee leren omgaan.  Hoe surf je dat dan? Door te leren mee te bewegen met de golf (emotie e.d.). Je weet dat deze zal pieken, maar dat het ook weer ophoudt. Als surfer weet je dat je dan weer op je board klimt en een nieuwe poging waagt. Dit principe kun je ook (leren) toepassen op alles wat voorbij komt in je leven.  Je kunt de golf niet stoppen, maar je kunt hem wel verdragen en soms genieten van de ervaring. 

 

 

Wat is mindfulness dan precies?  Dat is minder gemakkelijk uit te leggen, want mindfulness is behalve "met aandacht" vooral ook voor iedereen verschillend. Dat is voor mij het mooiste moment in de laatste les van de 8 weekste training : als de deelnemers aangeven wat ze hebben geleerd en wat ze meenemen. 8 weken lang dezelfde stof tot zich genomen, 8 weken lang op dezelfde manier geleerd en toch allemaal iets anders geleerd. Precies dat wat zij nodig hadden bleek in de training te zitten.  

 

Wat leer je dan? Je leert je aandacht richten, op jezelf om precies te zijn. En dan niet alleen opmerken wat er zo goed gaat, maar vooral om op te merken wat er niet zo goed gaat, wat aandacht verdiend. En daar dan naar kunnen kijken zonder in paniek te raken of weg te willen kijken. Je patronen zien : "oh ja dat is wat ik altijd doe" en dan toch trots op jezelf zijn. Je stresspatronen in kaart brengen en leren dit helpt mij om (meer) rust te vinden. Meditaties en tools aangereikt krijgen om de rest van je leven mee te blijven oefenen zodat je jezelf steeds beter leert kennen. Maar ook kunt blijven lachen om jezelf als je het allemaal een beetje vergeet en weer in je valkuil valt. 

 

Voor wie is een mindfulness training geschikt? Nou voor iedereen, maar meestal starten deelnemers omdat:

- ze teveel stress ervaren

- ze meer van het leven willen genieten

- ze zichzelf beter willen leren kennen

- ze niet meer willen piekeren

- ze meer vanuit rust willen leven

- ze een zware periode willen afsluiten en opnieuw willen beginnen

 

 Een mindfulness training kun je zowel in groepsverband als individueel volgen.

 * Wil je weten wat mindfulness mij heeft gebracht? Kijk dan bij "over mij" naar het interview over rust.